Kesejahteraan Keluarga Bermula Dari Si Ibu...

Wednesday, 30 September 2015

Rawatan Kecantikan Termurah Abad Ini



Wajah berseri dengan kos sebanyak RM 0.50sen sehari 

sahaja...


Dengan pengambilan SR Vita C dengan 3l air kosong


Inshaallah kulit wajah pasti anjal berseri

Kesan sampingan?


Dah jarang sakit2 lagi sebab sistem imuniti bdn pon dh 

makin kuat...

Cuci Kerak Usus Ketika Tidur



Sebelum tidur, ambil 4 biji herblax
Herblax mengandungi daun senna yang bertindak seperti julap
Julap ni tak macam julap lain yang kalau makan terus cirit birit
Herblax tidak, dia bagi masa kita 'uruskan' diri kita
Kalau ambil sekarang (12.00am), Inshaalla pukul 5am esok kita akan rasa sesuatu
Elok la kan....alarm clock semulajadi suruh bangun tahajjud tu...hihi
Gud nite uolllsss







Monday, 28 September 2015

Saya Dah Rasa Nikmat Zikir Ini...


Hasbiyallahu laa ilaha illahu
Alaihi tawakkaltu
Wahua rabbul a'rsyil a'zim...

Syaikh As Sa’di dalam kitab tafsirnya memaparkan, “Maksud ‘hasbunallah’ adalah Allah-lah yang mencukupi urusan mereka dan ‘ni’mal wakiil’ adalah Allah-lah sebaik-baik tempat bersandar segala urusan hamba dan yang mendatangkan maslahat.

 Sudah menjadi amalan saya melazimi zikir ini sebanyak 7x selepas memberi salam setiap kali saya mengerjakan solat. Dah lama saya amal tapi saya lupa dari mana sumber yang menggalakkan zikir ini diamalkan sedemikian rupa.

Apapun, benda baik tak salah kita nak amalkan. Sebab zikir ini mengajar kita kebergantungan sepenuhnya kepada Allah, yang mencukupkan segala keperluan seharian kita.

Dijadikan cerita suatu ketika dahulu saya ke shopping complex untuk membeli keperluan harian. Bila tiba di cashier, baru saya terperasan yang duit dalam purse saya mungkin tak cukup. Di depan saya ada dalam 3,4 orang lagi sedang berbaris menunggu giliran untuk membayar. Maka saya teringatkan zikir ini dan saya baca dalam hati dan penuh pengharapan bahawa duit saya akan cukup untuk membeli barang keperluan ini.

Akhirnya tiba giliran saya, dan Masya Allahh............ memang cukup2 duit yang ada dalam purse saya, termasuk dengan sen nya sekali. Dan memang tak ada baki langsung!

Ya Allah, saya dah rasa nikmat zikir ini...
Sungguh Allah akan bantu kita bila kita serahkan semua pengharapan kepada Dia...

Jom semua, kita amal ;)

Wednesday, 16 September 2015

Bolehkah Wanita Haid Membaca Al Ma'thurat?



 Image result for al mathurat   Image result for hassan al banna


Soalan:

Al Ma'thurat merupakan himpunan wirid dan zikir yang kebanyakannya dipetik dari ayat-ayat Al Quran.Usaha pengumpulan wirid dan zikir ini dibuat oleh pengasas gerakan Islam Ikhwanul Muslimin iaitu Imam As- Syahid Hassan Al Banna dan jika dibaca terjemahannya banyak berunsur rayuan hati supaya hati lebih hampir dan selalu mengingati Allah dan Rasul. 

Adakah boleh seorang wanita yg keluar haid membaca Al mathurat?  


Jawapan:

Seperti kita tahu dalam al mathurat adah petikan Al Quran, doa dan zikir. Perempuan haid boleh membacanya TETAPI kena niat sebagai zikir. Sama jugak org haid nk baca Al Quran contohnya Hafizah, dia mesti hafal Al quran, apabila haid, dia tetap boleh hafal or baca tetapi perlu niat zikir atau doa. Jadi tak jadi masalah jika kita niat zikir tetapi jgn org perempuan sentuh Al Quran dlm keadaan haid tanpa alas, berdosa hukumnya. Tp Al Mathurat xpe jika xberalas sebab dia bukan Al Quran..

Wallahu a'lam

Bolehkah Baca Alquran Dalam Hati Tanpa Suara

Image result for baca quran budak
Soalan:

Bolehkah kita membaca Al Quran dalam hati tanpa mengeluarkan suara?

Jawapan:

Membaca Alquran dianjurkan setiap saat dan di mana pun. Berdasarkan hadis: "Bacalah Alquran, kerana ia akan memberi syafaat bagi orang yang selalu membacanya". (HR Bukhari dan Muslim).

Tidak dinamakan membaca Alquran jika itu dilakukan tanpa bersuara. Dan membaca Alquran yang paling baik adalah ketika solat. Rasulullah SAW dalam sebuah hadis bersabda: "Tiga ayat yang kalian baca dalam solat (pahalanya) lebih baik dari tiga unta yang gemuk dan bagus". (HR Muslim).

Dalam hadis yang lain Rasulullah SAW bersabda: "Barang siapa membaca satu huruf dari Alquran, maka baginya kebaikan, dan kebaikan itu sepuluh kali ganda. Yang aku maksud huruf itu bukan ‘ALIF LAM MIM’, tapi ALIF itu satu huruf, LAM itu satu huruf, dan MIM itu satu huruf". (HR Ashabussunan).

Fadhilat membaca Alquran dengan suara:

1. Memberi kesempatan kepada pendengar untuk ikut mentadabburinya dan mendapatkan pahala mendengarkannya. Rasulullah SAW pernah mendengar seorang sahabat membaca Alquran di masjid di malam hari, lalu beliau mendoakannya: "Semoga Allah merahmatimu". (HR Muslim).

Dari hadis tersebut disimpulkan, bahwa membaca dengan suara adalah dianjurkan, sehingga Rasulullah mendoakan orang yang melakukannya.

2. Memberi kesempatan bagi yang lebih mengetahui untuk membenarkan bacaan tersebut. Hal ini boleh dilihat dari sejumlah hadis.

"Banyak di antara sahabat, antara lain Umar Ibnu Khattab yang memprotes bacaan seorang sahabat, karena bacanya berbeza dengan apa yang diketahui oleh Umar, walaupun akhirnya Umar tahu setelah itu dilaporkan kepada Rasulullah, bahwa Alquran diturunkan dengan tujuh cara baca (qiroat)". (HR Muslim).

3. Menjamin keaslian Alquran, kerana dengan bacaan disuarakan, jika ada kekeliruan, maka yang mengetahui dapat segera menangkap kekeliruan tersebut, yang mungkin bisa jadi kesalahan pada cetakan Alquran yang dibaca, sehingga kemurnian Alquran lebih terjamin.

4. Disaat Alquran dibacakan, maka rahmat Allah menaungi seluruh ruangan, dan ampunan menyelimuti seluruh pembaca dan pendengar.

Rasulullah SAW bersabda: "Tidak ada suatu kaum, yang berkumpul di rumah dari rumah Allah, mereka membaca Alquran dan mentadabburinya, melainkan Allah naungi mereka dengan rahmat dan ampunan dan Allah sebut nama mereka di depan makhluk yang ada di sisi-Nya (malaikat)". (HR Turmudzi).

Namun bukan bererti tidak boleh membacanya di dalam hati. Jika kita membacanya di dalam hati, maka kita hanya mendapatkan pahala mentadaburi Alquran, namun disyaratkan kita memahami isinya.

Karena bukan dinamakan tadabbur jika tidak disertai mengerti isi Alquran. Namun jika seorang hanya membaca, namun ia tidak mengerti isinya, maka ia hanya mendapatkan pahala membaca tanpa mendapatkan pahala tadabur Alquran. Namun jika membaca dengan disertai mengerti isi bacaan, maka ia mendapatkan pahala membaca dan mentadaburi Alquran.

Wallahu a'lam.

Soal jawab oleh Ustaz Dr HM Yusuf Siddik MA
Dewan Syariah LAZNAS BSM Jakarta

Petikan diatas diambil daripada SINDONEWS.com, kredit kepada penulis.

Tuesday, 8 September 2015

Tips Kulit Anjal Gebu Macam Siti Nurhaliza



Cuba amalkan ini:
1. Pagi breakfast dgn ESP..
2. Selepas breakfast jgn lupa sebiji B complex..B complex mengandungi biotin yg bagus utk kurangkan radang pd kulit..
3. Tengahari pulak jgn lupa amalkan 2 bji vit c..vit c merangsang kolagem utk kulit..
4. Sebelum tidur sebiji vitamin e utk antipenuaan..
5. Paling penting 3 liter air setiap ari..air membantu vitamin penyerapan vit lebih optimum



Nak dapatkan produk Shaklee dengan harga berpatutan boleh hubungi Jiha
017 3413644
COD Kelana Jaya 

Set Premium Haji dan Umrah

Bukan sedikit persediaan yang kita perlu buat untuk mengerjakan ibadah haji
Kesihatan kena tip top, baru nak buat semua ibadah tiada halangan.
Umum tahu, keadaan cuaca panas dan berdebu di Tanah Suci menyebabkan jemaah mudah terdedah dengan demam, batuk-batuk dan selsema.

Nutriferon bertindak sebagai perisai imunisasi
Cara terbaik ambil nutriferon ialah letakkan di atas lidah dan biarkan ia diserap dalam larutan air liur...
Semoga usaha kecil ini memberi kepuasan beribadah anda sekeluarga...




Nak dapatkan produk Shaklee dengan harga berpatutan boleh hubungi Jiha
017 3413644
COD Kelana Jaya 

Jom Cuci Kerak Usus

Patutlah telan macam2 pil kurus badan macam tu jugak

Rupa-rupanya tak mengamalkan 3 konsep ni:
1. Cairkan Lemak
2. Detox
3. Bina otot sihat

Nak cairkan lemak saya dah sentuh dalam entri sebelum ni
Dalam entri ni saya nak fokus step no 2 iaitu detox

Bahasa Melayu nya 'nyah toksin'...




KESAN dlm 1 hari je.
Memang AMAZING!
Macam2 keluar kerak najis & toksin.
Kempiskan perut dgn cara yang selamat..
Badan rasa lebih ringan dan sihat.
HALAL & LULUS KKM
Jaga usus anda untuk elak dari sakit berbahaya.
Dapatkan PIL PENCUCI USUS.
Harga tak sampai RM100.
BUKAN RM80..BUKAN RM60..
Sebotol tahan 3 bulan lebih ikut penggunaan.
Puan Jiha 0173413644