Kesejahteraan Keluarga Bermula Dari Si Ibu...

Wednesday, 30 September 2015

Rawatan Kecantikan Termurah Abad Ini



Wajah berseri dengan kos sebanyak RM 0.50sen sehari 

sahaja...


Dengan pengambilan SR Vita C dengan 3l air kosong


Inshaallah kulit wajah pasti anjal berseri

Kesan sampingan?


Dah jarang sakit2 lagi sebab sistem imuniti bdn pon dh 

makin kuat...

Cuci Kerak Usus Ketika Tidur



Sebelum tidur, ambil 4 biji herblax
Herblax mengandungi daun senna yang bertindak seperti julap
Julap ni tak macam julap lain yang kalau makan terus cirit birit
Herblax tidak, dia bagi masa kita 'uruskan' diri kita
Kalau ambil sekarang (12.00am), Inshaalla pukul 5am esok kita akan rasa sesuatu
Elok la kan....alarm clock semulajadi suruh bangun tahajjud tu...hihi
Gud nite uolllsss







Monday, 28 September 2015

Saya Dah Rasa Nikmat Zikir Ini...


Hasbiyallahu laa ilaha illahu
Alaihi tawakkaltu
Wahua rabbul a'rsyil a'zim...

Syaikh As Sa’di dalam kitab tafsirnya memaparkan, “Maksud ‘hasbunallah’ adalah Allah-lah yang mencukupi urusan mereka dan ‘ni’mal wakiil’ adalah Allah-lah sebaik-baik tempat bersandar segala urusan hamba dan yang mendatangkan maslahat.

 Sudah menjadi amalan saya melazimi zikir ini sebanyak 7x selepas memberi salam setiap kali saya mengerjakan solat. Dah lama saya amal tapi saya lupa dari mana sumber yang menggalakkan zikir ini diamalkan sedemikian rupa.

Apapun, benda baik tak salah kita nak amalkan. Sebab zikir ini mengajar kita kebergantungan sepenuhnya kepada Allah, yang mencukupkan segala keperluan seharian kita.

Dijadikan cerita suatu ketika dahulu saya ke shopping complex untuk membeli keperluan harian. Bila tiba di cashier, baru saya terperasan yang duit dalam purse saya mungkin tak cukup. Di depan saya ada dalam 3,4 orang lagi sedang berbaris menunggu giliran untuk membayar. Maka saya teringatkan zikir ini dan saya baca dalam hati dan penuh pengharapan bahawa duit saya akan cukup untuk membeli barang keperluan ini.

Akhirnya tiba giliran saya, dan Masya Allahh............ memang cukup2 duit yang ada dalam purse saya, termasuk dengan sen nya sekali. Dan memang tak ada baki langsung!

Ya Allah, saya dah rasa nikmat zikir ini...
Sungguh Allah akan bantu kita bila kita serahkan semua pengharapan kepada Dia...

Jom semua, kita amal ;)

Wednesday, 16 September 2015

Bolehkah Wanita Haid Membaca Al Ma'thurat?



 Image result for al mathurat   Image result for hassan al banna


Soalan:

Al Ma'thurat merupakan himpunan wirid dan zikir yang kebanyakannya dipetik dari ayat-ayat Al Quran.Usaha pengumpulan wirid dan zikir ini dibuat oleh pengasas gerakan Islam Ikhwanul Muslimin iaitu Imam As- Syahid Hassan Al Banna dan jika dibaca terjemahannya banyak berunsur rayuan hati supaya hati lebih hampir dan selalu mengingati Allah dan Rasul. 

Adakah boleh seorang wanita yg keluar haid membaca Al mathurat?  


Jawapan:

Seperti kita tahu dalam al mathurat adah petikan Al Quran, doa dan zikir. Perempuan haid boleh membacanya TETAPI kena niat sebagai zikir. Sama jugak org haid nk baca Al Quran contohnya Hafizah, dia mesti hafal Al quran, apabila haid, dia tetap boleh hafal or baca tetapi perlu niat zikir atau doa. Jadi tak jadi masalah jika kita niat zikir tetapi jgn org perempuan sentuh Al Quran dlm keadaan haid tanpa alas, berdosa hukumnya. Tp Al Mathurat xpe jika xberalas sebab dia bukan Al Quran..

Wallahu a'lam

Bolehkah Baca Alquran Dalam Hati Tanpa Suara

Image result for baca quran budak
Soalan:

Bolehkah kita membaca Al Quran dalam hati tanpa mengeluarkan suara?

Jawapan:

Membaca Alquran dianjurkan setiap saat dan di mana pun. Berdasarkan hadis: "Bacalah Alquran, kerana ia akan memberi syafaat bagi orang yang selalu membacanya". (HR Bukhari dan Muslim).

Tidak dinamakan membaca Alquran jika itu dilakukan tanpa bersuara. Dan membaca Alquran yang paling baik adalah ketika solat. Rasulullah SAW dalam sebuah hadis bersabda: "Tiga ayat yang kalian baca dalam solat (pahalanya) lebih baik dari tiga unta yang gemuk dan bagus". (HR Muslim).

Dalam hadis yang lain Rasulullah SAW bersabda: "Barang siapa membaca satu huruf dari Alquran, maka baginya kebaikan, dan kebaikan itu sepuluh kali ganda. Yang aku maksud huruf itu bukan ‘ALIF LAM MIM’, tapi ALIF itu satu huruf, LAM itu satu huruf, dan MIM itu satu huruf". (HR Ashabussunan).

Fadhilat membaca Alquran dengan suara:

1. Memberi kesempatan kepada pendengar untuk ikut mentadabburinya dan mendapatkan pahala mendengarkannya. Rasulullah SAW pernah mendengar seorang sahabat membaca Alquran di masjid di malam hari, lalu beliau mendoakannya: "Semoga Allah merahmatimu". (HR Muslim).

Dari hadis tersebut disimpulkan, bahwa membaca dengan suara adalah dianjurkan, sehingga Rasulullah mendoakan orang yang melakukannya.

2. Memberi kesempatan bagi yang lebih mengetahui untuk membenarkan bacaan tersebut. Hal ini boleh dilihat dari sejumlah hadis.

"Banyak di antara sahabat, antara lain Umar Ibnu Khattab yang memprotes bacaan seorang sahabat, karena bacanya berbeza dengan apa yang diketahui oleh Umar, walaupun akhirnya Umar tahu setelah itu dilaporkan kepada Rasulullah, bahwa Alquran diturunkan dengan tujuh cara baca (qiroat)". (HR Muslim).

3. Menjamin keaslian Alquran, kerana dengan bacaan disuarakan, jika ada kekeliruan, maka yang mengetahui dapat segera menangkap kekeliruan tersebut, yang mungkin bisa jadi kesalahan pada cetakan Alquran yang dibaca, sehingga kemurnian Alquran lebih terjamin.

4. Disaat Alquran dibacakan, maka rahmat Allah menaungi seluruh ruangan, dan ampunan menyelimuti seluruh pembaca dan pendengar.

Rasulullah SAW bersabda: "Tidak ada suatu kaum, yang berkumpul di rumah dari rumah Allah, mereka membaca Alquran dan mentadabburinya, melainkan Allah naungi mereka dengan rahmat dan ampunan dan Allah sebut nama mereka di depan makhluk yang ada di sisi-Nya (malaikat)". (HR Turmudzi).

Namun bukan bererti tidak boleh membacanya di dalam hati. Jika kita membacanya di dalam hati, maka kita hanya mendapatkan pahala mentadaburi Alquran, namun disyaratkan kita memahami isinya.

Karena bukan dinamakan tadabbur jika tidak disertai mengerti isi Alquran. Namun jika seorang hanya membaca, namun ia tidak mengerti isinya, maka ia hanya mendapatkan pahala membaca tanpa mendapatkan pahala tadabur Alquran. Namun jika membaca dengan disertai mengerti isi bacaan, maka ia mendapatkan pahala membaca dan mentadaburi Alquran.

Wallahu a'lam.

Soal jawab oleh Ustaz Dr HM Yusuf Siddik MA
Dewan Syariah LAZNAS BSM Jakarta

Petikan diatas diambil daripada SINDONEWS.com, kredit kepada penulis.

Tuesday, 8 September 2015

Tips Kulit Anjal Gebu Macam Siti Nurhaliza



Cuba amalkan ini:
1. Pagi breakfast dgn ESP..
2. Selepas breakfast jgn lupa sebiji B complex..B complex mengandungi biotin yg bagus utk kurangkan radang pd kulit..
3. Tengahari pulak jgn lupa amalkan 2 bji vit c..vit c merangsang kolagem utk kulit..
4. Sebelum tidur sebiji vitamin e utk antipenuaan..
5. Paling penting 3 liter air setiap ari..air membantu vitamin penyerapan vit lebih optimum



Nak dapatkan produk Shaklee dengan harga berpatutan boleh hubungi Jiha
017 3413644
COD Kelana Jaya 

Set Premium Haji dan Umrah

Bukan sedikit persediaan yang kita perlu buat untuk mengerjakan ibadah haji
Kesihatan kena tip top, baru nak buat semua ibadah tiada halangan.
Umum tahu, keadaan cuaca panas dan berdebu di Tanah Suci menyebabkan jemaah mudah terdedah dengan demam, batuk-batuk dan selsema.

Nutriferon bertindak sebagai perisai imunisasi
Cara terbaik ambil nutriferon ialah letakkan di atas lidah dan biarkan ia diserap dalam larutan air liur...
Semoga usaha kecil ini memberi kepuasan beribadah anda sekeluarga...




Nak dapatkan produk Shaklee dengan harga berpatutan boleh hubungi Jiha
017 3413644
COD Kelana Jaya 

Jom Cuci Kerak Usus

Patutlah telan macam2 pil kurus badan macam tu jugak

Rupa-rupanya tak mengamalkan 3 konsep ni:
1. Cairkan Lemak
2. Detox
3. Bina otot sihat

Nak cairkan lemak saya dah sentuh dalam entri sebelum ni
Dalam entri ni saya nak fokus step no 2 iaitu detox

Bahasa Melayu nya 'nyah toksin'...




KESAN dlm 1 hari je.
Memang AMAZING!
Macam2 keluar kerak najis & toksin.
Kempiskan perut dgn cara yang selamat..
Badan rasa lebih ringan dan sihat.
HALAL & LULUS KKM
Jaga usus anda untuk elak dari sakit berbahaya.
Dapatkan PIL PENCUCI USUS.
Harga tak sampai RM100.
BUKAN RM80..BUKAN RM60..
Sebotol tahan 3 bulan lebih ikut penggunaan.
Puan Jiha 0173413644


Wednesday, 5 August 2015

Catatan Manis Si Ibu Beranak 3 Mendapat Biasiswa Hadiah Latihan Persekutuan

 

Kurang seminggu lagi, aku akan mula cuti belajar di bawah tajaan Hadiah Latihan Persekutuan (HLP)

Mendapat biasiswa HLP bermaksud aku layak mendapat cuti belajar bergaji penuh dengan biasiswa JPA selama 2 tahun
Mod pengajian pula mestilah sepenuh masa sebab itu salah satu syarat JPA


Pengalaman ini sangat manis bagi aku, kerana seumur hidup inilah kali pertama aku memohon biasiswa yang terpaksa melalui saringan dan temuduga

Rancangan hendak menyambung pengajian bermula apabila sudah terbit bibit- bibit kebosanan dengan kerja 
Ditambah dengan suasana kerja yang bagi aku sudah tidak menyeronokkan lagi


Ketika itu, senarai pegawai yang dinaikkan pangkat dari W41 ke W44 baru sahaja keluar

Walaupun senarai itu bagi senior yang lebih awal 2,3 tahun daripada aku
Tapi aku mula membayangkan apalah nasib aku di jabatan ini pada masa akan datang

Dari situ timbul rasa kurang yakin pada diri sendiri sebab diri ini bukanlah pegawai yang aktif sukan, berpesatuan dan tak pernah dapat anugerah kecemerlangan pun di jabatan
Jadi aku fikir, kalau aku sambung belajar...sekurang-kurangnya aku boleh 'lari' sekejap dari senario ini

Mungkin belajar ketika aku berusia 'dewasa' ini membolehkan aku mendapat pengalaman dan kemahiran yang dapat membantu diri aku dalam jabatan
Dan sempat juga kucongak, manalah tahu untung- untung balik belajar nanti terus naik pangkat (berangan...)


Tawaran HLP ini diwar-warkan dalam email jabatan dan perlu di'submit' ke bahagian latihan dalam tempoh seminggu

Aku dan beberapa orang kawan yang turut sama 'kebosanan dan ingin lari dari suasana kerja yang tak menyeronokkan' tersebut sama- sama memasang angan hendak sambung pengajian

Aku memang nekad dengan keputusan nak sambung belajar ni walaupun ketika itu aku sedang mengandung 7 bulan
Cabaran belajar sewaktu anak- nak masih kecil aku tolak ke tepi
Kerana keinginan untuk lari dari senario kerja lebih kuat


Aku tanpa banyak fikir memilih bidang Occupational Safety & Health sebab degree dulu aku pernah juga belajar subjek ni

Pada asalnya Bhg Latihan beritahu tak perlu hantar apa-apa proposal
Jadi aku lengahkan aje la memikirkan apakah tajuk yang sesuai untuk proposal 
Tarikh akhir submit permohonan tinggal 2 hari lagi
Ketika itulah kami dimaklumkan perlu hantar proposal
Cuak kau! 2 malam tak tidur menaip proposal dikala anak semua dah masuk tidur
Habis diselongkar buku 'report writing' milik suami untuk dijadikan rujukan
Bertungkus lumus menyiapakan proposal plus buat salinan kepada jabatan sampai 4-5 set
Akhirnya permohonan aku berjaya dihantar ke Ibu Pejabat.


Hampir dua bulan menunggu keputusan permohonan 

Akhirnya...
BERJAYA!!!

 


Ketika itu aku baru pulang dari Hospital  Sg Buloh kerana melahirkan baby Ammar Al Faruqi

Keputusan ini sangat manis kurasa
Sebab waktu itu, ujian aku maha hebat...

Aku hampir- hampir tewas dan putus asa dan asyik desak suami bawa aku balik dari hospital kerana aku sudah jelak dengan suasana hospital yang membosankan
Membosankan sebab aku dah berkampung di situ hampir 3 minggu kerana darah tinggi ... 
Seminggu di minggu ke-34 kehamilan, keluar hospital seminggu masuk pulak seminggu
Dah melahirkan ditahan lagi seminggu sebab nak pantau Ammar yang premature
Aku sangat stress, hinggakan bunyi troli yang ditolak doktor yang berisi suntikan dan ubat-ubatan tu sangat bising kurasa...


Tapi apabila terbayangkan keputusan ini

Hati tak berhenti- henti ucap syukur
Mulut pun tak berenti senyum 
Memang aku sedari mula memang bersangka baik dengan Allah
Doa ,solat hajat nak sangat sambung belajar
Dalam doa pun aku sebut spesifik, niat nak sambung belajar kerana nak memperbaiki diri aku dan mengubah nasib keluarga


Sungguh, cabaran sebenar belajar ketika bergelar ibu kepada tiga orang anak lelaki yang masih kecil belum kutempuhi lagi

Minggu depan aku akan menjejakkan kaki ke Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) 
untuk kursus persediaan 
Selepas itu, aku akan mendaftar pula ke Universiti Malaya dan akan memulakan kuliah pada 7 September ini


Harapanku, semoga Allah permudahkan segala urusanku

Supaya aku mendapat master dengan keputusan cemerlang
Dan tidak mensia-siakan duit rakyat yang aku gunakan untuk menyambung pengajian ini...
Harapnya juga, anak- anakkku boleh menjadikan aku sebagai inspirasi kala mereka ingin menyambung pengajian kelak...














Wednesday, 29 July 2015

Supplement Untuk Mahasiswa Cemerlang

brainy 

Kebanyakkan IPT di Malaysia membuka 2 kali pengambilan pelajar setiap tahun iaitu pada bulan September dan Februari
Kepada pelajar yang bakal menjejakkan kaki ke menara gading pada September 2015/2016 ini
Tahniah diucapkan
'Sekapal' la kita...

Tujuan utama kita menuntut ilmu bukanlah untuk mendapat pekerjaan yang baik dengan gaji yang tinggi sahaja
Kadang- kadang bagi yang dah memasuki alam pekerjaan dan tiba- tiba nak sambung belajar macam saya
Lebih kepada untuk mencari kepuasan dan menggali potensi diri

So, apakah persediaan yang pelajar boleh lakukan selain membeli buku dan keperluan belajar yang lain?
Tada...............

 

Lecithin Shaklee diekstrak dari soya organik non-GMO  
Setiap softgel mengandungi 520mg lecithin soya termasuk 80mg kolin dan 48mg inositol.
Kolin berfungsi untuk penghantaran maklumat dari otak ke anggota badan dengan pantas
Jadi, memang sangat sesuai diamalkan oleh para pelajar

Selain Lecithin, seteru rapatnya ialah Omega Guard
 

3 kandungan utama dalam Omega Guard ialah Omega-3 EFA (330mg), EPA (180mg) dan DHA (120mg)
Ingat susu budak aje yang ada EPA dan DHA?
Orang dewasa pun perlu juga tau
Kekurangan Omega 3 dan DHA boleh mengurangkan daya fokus pelajar.
EPA pula membantu pembentukan sel-sel darah dan jantung, menyihatkan sistem peredaran darah dengan melancarkan sirkulasi darah

Jadi apa tunggu lagi
Saya dah standby dua beradik ni dalam 'beg sekolah' 
Anda bila lagi???

Nak dapatkan produk Shaklee dengan harga berpatutan boleh hubungi Jiha
017 3413644
COD Kelana Jaya 



 

Monday, 27 July 2015

Testimoni Alfalfa Complex

Miss V ketat, rawat resdung, rawat eczema...











Masalah keputihan hilang...



Susu Ibu Meriah...



Masalah Keputihan Wanita

Ada kalanya wanita mengandung akan menghadapi masalah keputihan
Masalah keputihan menimbulkan rasa tidak selesa kerana kadang kala ia berbau kuat, menyebabkan kegatalan dan tak kurang juga merimaskan kerana perlu sentiasa menukar seluar dalam ketika hendak mengerjakan solat

Masalah keputihan tidak semestinya 'putih'
Terdapat 2 jenis masalah keputihan
1. Normal
2. Abnormal

Mari kita kenali jenis- jenis keputihan dan punca- punca yang menyebabkan terjadinya masalah ini




Keputihan Normal

Biasanya keputihan ini tidak berbau, tidak menyebabkan kegatalan dan berwarna jernih. Punca terjadinya masalah keputihan ini boleh jadi disebabkan oleh keletihan, alergi pada pakaian dalam, alergi pemakanan, atau salah satu gejala PMS (pre- menstrual syndrom)

Keadaan Biasa Keputihan Normal:
1) Melahirkan bayi
2) Datang haid kali pertama
3) Saat ovulasi
4) Menjelang datang haid
5) Alergi kondom
6) Stress
7) Radang pankal serviks
8) Teransang aktiviti seksual

Keputihan Abnormal

Lelehan faraj yang keluar bewarna hijau, coklat, kuning dan mengeluarkan bau busuk dan menyebabkan kegatalan. Ini selalunya disebabkan oleh jangkitan kulat bernama Candida Albican. Tetapi kadangkala ia juga disebabkan oleh jangkitan kuman lain.

Rawatan


Terdapat 2 jenis rawatan yang selalu diberi  iaitu secara oral (minum) mahupun dimasukkan ke dalam faraj (bagi yang sudah menikah sahaja kerana dikhuatiri boleh memecahkan selaput dara). Amat penting untuk mengenalpasti punca sebenar jangkita kerana rawatan akibat jangkitan kulat atau jangkitan kuman adalah berbeza...

Alfalfa Complex



Selain GLA Complex yang berfungsi mengawal hormon, Alfalfa Complex sangat bagus bagi merawat masalah keputihan kerana sifat antikulat yang dimilikinya.

Saya sendiri mengamalkannya selepas mengandung dan Alhamdulillah saya bebas masalah keputihan 
Dan teramat selesa kerana tidak perlu lagi kerap menukar pakaian dalam sewaktu hendak mengerjakan solat...
Bonus---> miss V ketat dan tiada masalah kentut faraj ketika rukuk dan sujud lagi

Berminat untuk mencuba???
Pm Jiha 017 3413644
COD area Kelana Jaya dengan konsultasi percuma...



20 Amalan Mudah Rupa-Rupanya Sunnah Rasulullah


20 Amalan Mudah, Rupa- Rupanya Sunnah Rasulullah... 

Sepertimana kita tahu kalau kita buat apa Rasulullah buat
Kita dapat pahala
Ruginya tak buat...
Padahal bukan susah pun amalan- amalan kat bawah ni:
Semoga bermanfaat
Kredit to http://zamanteman.blogspot.com/




1. Mendahulukan Kaki Kanan Saat Memakai Sandal Dan Kaki Kiri Saat Melepasnya
Diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Jika kalian memakai sandal maka dahulukanlah kaki kanan, dan jika melepaskannya, maka dahulukanlah kaki kiri. Jika memakainya maka hendaklah memakai keduanya atau tidak memakai keduanya sama sekali.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

2. Menjaga Dan Memelihara Wudhu

Diriwayatkan dari Tsauban Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Istiqamahlah (konsistenlah) kalian semua (dalam menjalankan perintah Allah) dan kalian tidak akan pernah dapat menghitung pahala yang akan Allah berikan. Ketahuilah bahwa sebaik-baik perbuatan adalah shalat, dan tidak ada yang selalu memelihara wudhunya kecuali seorang mukmin.” (HR. Ahmad dan Ibnu Majah)

3. Bersiwak (Menggosok Gigi dengan Kayu Siwak)


Diriwayatkan dari Aisyah Radhiyallahu Anha bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Siwak dapat membersihkan mulut dan sarana untuk mendapatkan ridha Allah.” (HR. Ahmad dan An-Nasa`i)

Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam juga bersabda, “Andaikata tidak memberatkan umatku niscaya aku memerintahkan mereka untuk bersiwak setiap kali hendak shalat.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

Bersiwak disunnahkan setiap saat, tetapi lebih sunnah lagi saat hendak berwudhu, shalat, membaca Al-Qur`an, saat bau mulut berubah, baik saat berpuasa ataupun tidak, pagi maupun sore, saat bangun tidur, dan hendak memasuki rumah.

Bersiwak merupakan perbuatan sunnah yang hampir tidak pernah dilakukan oleh banyak orang, kecuali yang mendapatkan rahmat dari Allah. Untuk itu, wahai saudaraku, belilah kayu siwak untuk dirimu dan keluargamu sehingga kalian bisa menghidupkan sunnah ini kembali dan niscaya kalian akan mendapatkan pahala yang sangat besar.

4. Shalat Istikharah

Diriwayatkan dari Jabir Radhiyallahu Anhu bahwa ia berkata, “Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam mengajarkan kepada kita tata cara shalat istikharah untuk segala urusan, sebagaimana beliau mengajarkan surat-surat Al-Qur`an kepada kami.” (HR. Al-Bukhari)

Oleh karena itu, lakukanlah shalat ini dan berdoalah dengan doa yang sudah lazim diketahui dalam shalat istikharah.

5. Berkumur-Kumur Dan Menghirup Air dengan Hidung Dalam Satu Cidukan Telapak Tangan Ketika Berwudhu


Diriwayatkan dari Abdullah bin Zaid Radhiyallahu Anhu, bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam berkumur-kumur dan menghirup air dengan hidung secara bersamaan dari satu ciduk air dan itu dilakukan sebanyak tiga kali. (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

6. Berwudhu Sebelum Tidur Dan Tidur Dengan Posisi Miring Ke Kanan

Diriwayatkan dari Al-Barra’ bin Azib Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Jika kamu hendak tidur, maka berwudhulah seperti hendak shalat, kemudian tidurlah dengan posisi miring ke kanan dan bacalah, ‘Ya Allah, Aku pasrahkan jiwa ragaku kepada-Mu, aku serahkan semua urusanku kepada-Mu, aku lindungkan punggungku kepada-Mu, karena cinta sekaligus takut kepada-Mu, tiada tempat berlindung mencari keselamatan dari (murka)-Mu kecuali kepada-Mu, aku beriman dengan kitab yang Engkau turunkan dan dengan nabi yang Engkau utus’. Jika engkau meninggal, maka engkau meninggal dalam keadaan fitrah. Dan usahakanlah doa ini sebagai akhir perkataanmu.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

7. Berbuka Puasa Dengan Makanan Ringan

Diriwayatkan dari Anas bin Malik Radhiyallahu Anhu, ia berkata, “Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam berbuka puasa sebelum shalat maghrib dengan beberapa kurma basah. Jika tidak ada maka dengan beberapa kurma kering. Jika tidak ada, maka beliau hanya meminum beberapa teguk air.” (HR. Ahmad, Abu Dawud dan At-Tirmidzi)

8. Sujud Syukur Saat Mendapatkan Nikmat Atau Terhindar Dari Bencana

Sujud ini hanya sekali dan tidak terikat oleh waktu. Diriwayatkan dari Abu Bakrah Radhiyallahu Anhu ia berkata, “Jika Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam mendapatkan sesuatu yang menyenangkan atau disampaikan kabar gembira maka beliau langsung sujud dalam rangka bersyukur kepada Allah.” (HR. Abu Dawud, At-Tirmidzi dan Ibnu Majah).

9. Tidak Begadang Dan Segera Tidur Selesai Shalat Isya`

Hal ini berlaku jika tidak ada keperluan saat begadang. Tetapi jika ada keperluan, seperti belajar, mengobati orang sakit dan lain-lain maka itu diperbolehkan. Dalam hadits shahih dinyatakan bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam tidak suka tidur sebelum shalat isya` dan tidak suka begadang setelah shalat isya`.

10. Mengikuti Bacaan Muadzin

Diriwayatkan dari Abdullah bin Amr Radhiyallahu Anhu bahwa dia mendengar Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Jika kalian mendengar adzan, maka ucapkanlah seperti yang diucapkan oleh muadzin, kemudian bershalawatlah kepadaku. Barangsiapa yang bershalawat kepadaku, maka Allah akan bershalawat kepadanya sepuluh kali.Kemudian mintakan wasilah untukku, karena wasilah merupakan tempat di surga yang tidak layak kecuali bagi seorang hamba Allah dan aku berharap agar akulah yang mendapatkannya. Barangsiapa yang memintakan wasilah untukku maka ia akan mendapatkan syafaatku (di akhirat kelak).” (HR. Muslim)

11. Berlomba-Lomba Untuk Mengumandangkan Adzan, Bersegera Menuju Shalat, Serta Berupaya Untuk Mendapatkan Shaf Pertama.

Diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Andaikata umat manusia mengetahui pahala di balik adzan dan berdiri pada shaf pertama kemudian mereka tidak mendapatkan bagian kecuali harus mengadakan undian terlebih dahulu niscaya mereka membuat undian itu. Andaikata mereka mengetahui pahala bergegas menuju masjid untuk melakukan shalat, niscaya mereka akan berlomba-lomba melakukannya. Andaikata mereka mengetahui pahala shalat isya dan subuh secara berjamaah, niscaya mereka datang meskipun dengan merangkak.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

12. Meminta Izin Tiga Kali Ketika Bertamu

Jika tidak mendapatkan izin dari tuan rumah, maka konsekuensinya anda harus pergi. Namun, banyak sekali orang yang marah-marah jika mereka bertamu tanpa ada perjanjian sebelumnya, lalu pemilik rumah tidak mengizinkannya masuk. Mereka tidak bisa memaklumi, mungkin pemilik rumah memiliki uzur sehingga tidak bisa memberi izin. Allah Ta’ala berfirman, “Dan jika dikatakan kepadamu, “Kembalilah!” Maka (hendaklah) kamu kembali. Itu lebih suci bagimu, dan Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan.” (QS. An-Nuur: 28)

Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Adab meminta izin itu hanya tiga kali, jika tidak diizinkan maka seseorang harus pulang.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

13. Mengibaskan Seprai Saat Hendak Tidur
Diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,“Jika kalian hendak tidur, maka hendaknya dia mengambil ujung seprainya, lalu mengibaskannya dengan membaca basmallah, karena dia tidak mengetahui apa yang akan terjadi di atas kasurnya. Jika dia hendak merebahkan tubuhnya, maka hendaknya dia mengambil posisi tidur miring ke kanan dan membaca, “Maha Suci Engkau, ya Allah, Rabbku, dengan-Mu aku merebahkan tubuhku, dan dengan-Mu pula aku mengangkatnya. Jika Engkau menahan nyawaku, maka ampunkanlah ia, dan jika Engkau melepasnya, maka lindungilah ia dengan perlindungan-Mu kepada hamba-hamba-Mu yang shalih.” (HR. Muslim)

14. Meruqyah Diri Dan Keluarga

Diriwayatkan dari Aisyah Radhiyallahu Anha bahwa ia berkata, “Nabi Muhammad Shallallahu Alaihi wa Sallam senantiasa meruqyah dirinya dengan doa-doa perlindungan ketika sakit, yaitu pada sakit yang menyebabkan wafatnya beliau. Saat beliau kritis, akulah yang meruqyah beliau dengan doa tersebut, lalu aku mengusapkan tangannya ke anggota tubuhnya sendiri, karena tangan itu penuh berkah.” (HR. Al-Bukhari)

15. Berdoa Saat Memakai Pakaian Baru

Diriwayatkan dari Abu Sa’id Al-Khudri Radhiyallahu Anhu ia berkata, “Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam jika mengenakan pakaian baru, maka beliau menamai pakaian itu dengan namanya, baik itu baju, surban, selendang ataupun jubah, kemudian beliau membaca, “Ya Allah, hanya milik-Mu semua pujian itu, Engkau telah memberiku pakaian, maka aku mohon kepada-Mu kebaikannya dan kebaikan tujuannya dibuat, dan aku berlindung kepada-Mu dari keburukannya dan keburukan tujuannya dibuat.” (HR. Abu Dawud dan At-Tirmidzi)

16. Mengucapkan Salam Kepada Semua Orang Islam Termasuk Anak Kecil

Diriwayatkan dari Abdullah bin Amru Radhiyallahu Anhu, ia menceritakan, ”Seorang laki-laki bertanya kepada Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam, ‘Apa ciri keislaman seseorang yang paling baik?’Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam menjawab, ‘Kamu memberikan makanan (kepada orang yang membutuhkan) dan mengucapkan salam kepada orang yang kamu kenal dan orang yang tidak kamu kenal.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

Diriwayatkan dari Anas Radhiyallahu Anhu bahwa ia menuturkan, “Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam berjalan melewati kumpulan anak-anak, lalu beliau mengucapkan salam kepada mereka semua.” (HR. Muslim)

17. Berwudhu Sebelum Mandi Besar (Mandi Junub)


Diriwayatkan dari Aisyah Radhiyallahu Anhu, “Jika Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam ingin mandi besar, maka beliau membasuh tangannya terlebih dahulu, lalu berwudhu seperti hendak shalat, kemudian memasukkan jemarinya ke airdan membasuh rambutnya dengan air. Selanjutnya Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam menuangkan air tiga ciduk ke kepalanya dengan menggunakan tangannya, lalu mengguyur semua bagian tubuhnya.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

18. Membaca ‘Amin’ Dengan Suara Keras Saat Menjadi Makmum


Diriwayatkan dari Abu Hurairah Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Jika imam membaca “Amin” maka kalian juga harus membaca “Amin” karena barangsiapa yang bacaan Amin-nya bersamaan dengan bacaan malaikat maka diampunkan dosa-dosanya yang telah berlalu.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

Dalam sebuah riwayat disebutkan bahwa kaum salafus-shalih mengeraskan bacaan “Amin” sehingga masjid bergemuruh.

19. Mengeraskan Suara Saat Membaca Zikir Setelah Shalat

Di dalam kitab Shahih Al-Bukhari disebutkan, “Ibnu Abbas Radhiyallahu Anhuma mengatakan, mengeraskan suara dalam berzikir setelah orang-orang selesai melaksanakan shalat wajib telah ada sejak zaman Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam. Ibnu Abbas juga mengatakan, “Aku mengetahui orang-orang telah selesai melaksanakan shalat karena mendengar zikir mereka.” (HR. Al-Bukhari)

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah berkata, “Disunnahkan mengeraskan suara saat membaca tasbih, tahmid dan takbir setelah shalat.”

Sunnah ini tidak dilakukan di banyak masjid sehingga tidak dapat dibedakan apakah imam sudah salam atau belum, karena suasananya sepi dan hening. Caranya adalah imam dan makmum mengeraskan bacaan tasbih (Subhanallah), tahmid (Alhamdulillah) dan takbir (Allahu Akbar) secara sendiri-sendiri, bukan satu komando dan satu suara. Adapun mengeraskan suara ketika berzikir dengan satu komando, satu suara dan dipimpin oleh imam maka dalam hal ini terdapat perbedaan pendapat di kalangan ulama. Ada yang mengatakan sunnah secara mutlak, ada yang memandang sunnah dengan syarat-syarat tertentu dan ada pula yang mengatakan bahwa zikir berjamaah adalah perbuatan bid’ah.

20. Membuat Pembatas Saat Sedang Shalat Fardhu Atau Shalat Sunnah
Diriwayatkan dari Abu Said al-Kudri Radhiyallahu Anhu bahwa Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda, “Ketika kalian hendak shalat, maka buatlah pembatas di depannya dan majulah sedikit, dan janganlah membiarkan seseorang lewat di depannya. Jika ada orang yang sengaja lewat di depannya, maka hendaknya dia menghalanginya karena orang itu adalah setan.” (HR. Abu dawud dan Ibnu Majah)

Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar Radhiyallahu Anhuma, ia berkata, “Rasulullah menancapkan tombak di depannya, lalu shalat di belakang tongkat itu.” (HR. Al-Bukhari)

Sunnah ini sering diabaikan, terutama saat melakukan shalat sunnah.

Wahai saudaraku! Jadilah seperti orang yang diungkapkan oleh Abdurrahman bin Mahdi, “Aku mendengar Sufyan berkata, ‘Tiada satu hadits pun yang sampai kepadaku kecuali aku mengamalkannya meskipun hanya sekali.”

Muslim bin Yasar mengatakan, “Aku pernah melakukan shalat dengan memakai sandal padahal shalat tanpa sandal sangat mudah dilakukan. Aku melakukan itu hanya ingin menjalankan sunnah Rasul Shallallahu Alaihi wa Sallam.”

Ibnu Rajab menuturkan, “Orang yang beramal sesuai ajaran Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam, meskipun amal itu sangat kecil, maka itu akan lebih baik daripada orang yang beramal tidak sesuai dengan ajaran Rasulullah Shallallahu Alaihi wa Sallam meskipun dia sangat bersungguh-sungguh.”

Ya Allah, jadikanlah kami orang-orang yang mengikuti sunnah rasul-Mu dan mengikuti jejaknya. Ya Allah, kumpulkanlah kami dan kedua orang tua kami bersamanya di surga wahai Tuhan Yang Maha Pengasih.


Kesan Sampingan Suntikan Perancang




Memandangkan saya bakal bergelar pelajar
Dikala anak dah ada 3 orang
Dan masih kecil-kecil lagi
Saya ambil suntikan perancang 

Asalnya nak implan 3 tahun terus
Tapi bila ke Klinik Nur Sejahtera, Jalan Reko
Nurse nasihatkan cuba ambil suntikan Unidepo dulu 
Untuk melihat samada badan saya sesuai atau tidak
Katanya hormon yang digunakan sama macam implan
So, baik tengok reaksi badan dulu 
Ada kesan sampingan ke tidak

Mujurlah
Dah hampir sebulan
Saya belum face apa-apa masalah seperti pening2 dan loya
Sebab suntikan ni sedikit sebanyak akan mengganggu keseimbangan hormon dalam badan

Apa kesannya jika hormon badan tidak stabil???
Banyak...selain pening2 dan loya
Ada juga yang selera makannya membuak2
Haid tak teratur
DAn kulit muka ditumbuhi jerawat

Saya memang standby GLA Complex untuk mengatasi masalah2 di atas
Tak sanggup nak pening2 dengan nature of work yang tak menentu ni
Jom tengok apa yang GLA Complex boleh bantu...



GLA Complex dibuat daripada kombinasi minyak borage yang mengandungi asid gamma linolenik (GLA), asid linolenik (LA), minyak bunga matahari dan vitamin E.

Minyak borange dikatakan lebih baik daripada minyak Evening Primrose Oil kerana mengandungi GLA yang lebih tinggi dari EPO iaitu sebanyak 25% berbanding 10% GLA dalam EPO.

Sebab itulah saya rasa lebih yakin GLA Complex mampu membantu saya mengatasi sindrom- sindrom ketidakseimbangan hormon akibat suntikan perancang ini...

Berminat nak cuba?
Jangan segan pm Jiha 017 3413644